KARAPAPAKLAR-TEREKEMELER
Karapapaklar veya Terekemeler (Azerice: Qarapapaqlar, Tərəkəmələr), Kuzey Kafkasya'da Derbent, Gürcistan'da Kvemo Kartli, Azerbaycan'da Kazah, İran'da Sulduz ve Türkiye'de de genel olarak Kuzeydoğu Anadolu'da yaşayan Azerbaycan Türklerini oluşturan etnik boylardan biridir.
KÖKEN VE TARİH
Karapapak adı, siyah astragan papak (kalpak) giydikleri için Kafkasya'daki komşu halklar tarafından
verilmiştir. Karapapakların diğer bir adı olan "Terekeme"
ise Arapçadaki, Türkmenler sözcüğünün
karşılığı olan Terâkime (تراکمه) sözcüğünden
kaynaklanmaktadır.
Çoğu zaman Terekeme olarak da
adlandırılan Karapapaklar, Brockhaus ve Efron Ansiklopedik
Sözlüğüne göre ayrı bir etnik grup olarak tanımlanmış olsa bile
sıklıkla Azerbaycan Türklerinin bir alt etnik grubu olarak
tanımlanmaktadır. Fahrettin Kırzıoğlu ve Zeki Velidi Togan gibi bazı tarihçilerin kuramlarına göreyse
Karapapakların soyu Kumuklara dayandırılmıştır. Terekemeler
asıl itibarıyla Gürcistan'ın güneyinde, Ermenistan'ın kuzeybatısında, Dağıstan'ın güneyinde, Azerbaycan'ın
iç ve kuzeybatı topraklarında yaşamaktaydılar. Güney Kafkasya'nın Rus işgaline uğramasıyla birlikte 1813 ve 1828
yılları arasında Osmanlı Devleti ve İran'a yoğun göç hareketleri yaşanmıştır. Osmanlı-Rus Savaşı, Rusya'nın sınırlarını Kars'ı da içe
alacak şekilde genişlemesiyle sonuçlanınca, Terekemelerin yerleşim yerleri
yeniden Rus egemenliği altına girdi. Rus Devrimi sonrası başlayan Sovyet
yönetiminin ardından Karapapaklar, Sovyetler Birliği'nde ayrı bir millet olarak
tanımlanmaya başlamıştır. 1930'larda Karapapakları ayrı bir millet olarak kabul
etme politikası durdurulmuş ve 1944 yılında Ahıska Türkleri ile birlikte kitleler
halinde Orta Asya'ya sürgün edilmişlerdir. 20. yüzyılın ortalarında yapılan nüfus
sayımlarında Ahıska Türkleri ve Azerbaycan Türkleri ile birlikte sayılan
Karapapakların günümüzdeki sayımlarda kendisini Karapapak veya Terekeme
adlarıyla tanıtan kitleleri tespit edilmiştir.
TARİHÇE
Kökenlerine dair tezler;
Halk, bazen Orta Asya'daki Karakalpaklarla karıştırılır. Farklı görüşler de bulunmakla
birlikte genel kanıya göre Karapapaklar Oğuz karakterli, Karakalpaklar ise Kıpçak karakterli Türklerdir.
Safeviler dönemi
I. İsmail, 1520 - 1522 yılları arasında Şiiliği yaymak
için Kvemo Kartli'ye sefer düzenlemiştir. I. İsmail
öldükten sonra Tiflis'te Şiiliğe karşı isyan başlamış ve
1549'da Borçalı'daki Karapapaklar Osmanlı padişahı I. Süleyman'a bağlılıklarını bildirmiştir. Fakat 1555'ta
imzalanana Amasya Antlaşması ile Safeviler'de
kalmıştır.
Borçalı'daki Karapapakların bir
kısmı kırmızı bir şerit bağlayarak Şii olduklarını
vurgulamıştır. Diğer kısım da, başlarına koyun derisinden kara papak
koyarak Sünni olduklarını bu yolla
vurgulamıştır. Sünnilerin bir kısmı göçe zorlanmıştır.
I. Tahmasp'ın ölümünden sonra Safevilerin baskılarına
karşı Gürcüler ile birleşmiştir. I. Abbas döneminde Şii olmayanlara Sakal Vergisi uygulanmış
ve tekrar göçler artmıştır.
Kaçarlar dönemi
Kazaklara dayanan Karapapaklar 1828
tarihine kadar Kuzey Azerbaycan'ın Kazak-Şemseddin Hanlığında Borçalı Nehri kıyılarında
ve Revan-Gence arasında, Gökçe Gölü civarında yaşamaktalar
Rusya-İran Savaşı
1826-1828
Rusya-İran Savaşı esnasında
Azerbaycan Genel Valisi Abbas Mirza tarafından Azerbaycan'dan çıkararak Uşnu'nun
doğusunda 15. yüzyılda Mukri Kürtlerinin elde ettikleri Sulduz'a
yerleştirilmişlerdir.
1828 yılında imzalanan Türkmençay Antlaşması'ndan sonra bir kol
Meraga'nın Sulduz Nahiyetine, diğer kol Kars, Çıldır, Sarıkamış, Arpaçay, Iğdır, Ağbaba, Çaldıran, Sökmenova, Karaköse ve Taşlıçay civarlarına göç etmişlerdir. Sulduz Bölgesinde
Ağcarevane, Ali Dervişli, Çakal Mustafa, Çelebi, Delice Ahi, Hamidşah,
Kızanlu-yı Şiran, Mamaşalu, Okçı, Sultanlu, Tavuklu, Timur gibi aşiretler
yaşardı.
Rusya İmparatorluğu dönemi
Aynı kaynakta 1878-1881 yıllarda
Rusya İmparatorluğu'nun yönetimine girmiş (1878) bu bölgeden Osmanlı`nın elinde
kalan topraklara 82.000 Müslüman`ın göç ettiği kaydedilmektedir. Onlardan
11.000 kişi Kars`tan gitmiştir.
Kars Oblastı
Friedrich von Hellwald’ın (1878-99)
kaydettiğine göre, Rus işgalinden önce Osmanlı topraklarında 105 köyde 29.000
Karapapak yaşıyordu. Rus İmparatorluğunda Tatarlar (Azeriler başta olmak üzere Türk halklarının genel adı)'dan farklı olarak
Karapapak mevcuttu.
Brockhaus ve Efron Ansiklopedisi`nin
aktardığı verilere göre, 1 Ocak 1892 tarihinde Kars Oblastı 200 868 kişi (1 verst karede 12 kişi) iskan
ediyordu. Ce onlardan 7% Rus, 13.5 % Yunan, 15% Kürt, 21.5 % Ermeni, 24%
"Türk", 14% Karapapak, 5% Türkmen idi.
1897'de ise Kars Oblastı'nın toplam
nüfusu 290.654 kişi (Erkek: 160.576, Kadın: 130.083, kentte yaşayanlar: 37.838)
olup ana dillerine göre nüfus, 73.406 Ermeni, 63.547 Türk, 42.968 Kürt, 32.593
Yunan, 29.879 Karapapak, 27.856 Rus (5.279 Küçük Rus dahil), 8.442 Türkmen,
2.347 Tatar ve 6.383 diğer gruba bağlı olanlardan ibaretti.
Dinlere göre nüfusun 14% Ortodoks,
5% Hristiyan sektant mezhepleri, 21% Ermeni-Gregoryan, 0.75% diğer Hristiyan
inançlar, 58% Müslüman (37% Sünni ve 10% Şii, 11% Alevi), 1.25 % Yezidi
idi. Rus nüfusun büyük kısmı sektantlar (molokan, duhobor, prıgun ve diğer
mezhepler), Yunanlar — Ortodoks, Türkler — Sünni Müslüman, Karapapaklar — Sünni
ve kısmen Şii, Terekemeler — Ali-Allahi Şiileri, Kürtler — Sünni Müslüman ve
kısmen Yezidi idi. Karapapakların nüfusun diğer kısmı gibi hayvancılık ve
toprakla uğraştığı, Terekemelerin bir kısmının Kürtler`le beraber göçebelik
yapması söyleniyor.
Sovyet dönemi
Diğerleri ise 1921’de Rusların
çekilmesiyle Kars’a geldiler. Bunlar Gümrü Antlaşması'yla gerçekleşen nüfus
mübadelesiyle Ağbaba, Tiflis, Kazak ve Borçalı bölgelerinden
göç ettiler.
1926 Sovyetler Birliği nüfus sayımına göre Güney Kafkasya`da 6.311 kişi kendini Karapapak olarak tanımlamıştır
(3252 erkek ve 3059 kadın).
1939'da Stalin tarafından "Azerbaycanlılar" adlı
etnik grubun yaratıldıktan sonra Ahıskalılar dışındaki Azerbaycan'daki diğer
bütün Türkler gibi nüfus sayımlarında görünmez olmuş ve Büyük Sovyet
Ansiklopedisi'nde de
Azerbaycanlılar ya da Azeriler'in önde gelen etnik grup olarak sayılmıştır.
DİN
Türkiye'de Karapapaklar
genellikle İslam dini Sünni (Hanefi) mezhebine mensuptur.
Azerbaycan ve Gürcistan ve İran'da Sulduz'daki
Karapapaklar ise yer yer Sünni (Hanefi), yer yer Şii (Caferî)'dir.
DİL
Ahmet Caferoğlu, Karapapakların konuştuğu dilin
"öz Türkçe" olduğunu yazmaktadır.
İslam Ansiklopedisi'ndeki Karapapaklar maddesinde, Azerbaycan Türkçesinin bir şivesini konuştuğu
yazılmaktadır.
S.Dündara göre de Karapapak Türkleri
Azerbaycan Türkçesi'ni konuşmaktadır.
ХIХ. yüzyıl Osmanlı kaynakları
Karapapakların, Azerbaycan Türkçesiyle konuştuğunu yazar.
Kaynakça
1. ^ Ahmet Caferoğlu, Türk
Kavimleri, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1988, s. 69. Ahmet Caferoğlu, kuzey Azerbaycan ve Gürcistan'dakilerin tamamen göç ettiğini ve Türkiye'deki
yerleşim yerlerinin Kars ve Muş olduğunu belirtmektedir.
2. ^ Народы Кавказа, т. 2, М.,
1962. Библ. см. также к ст. Азербайджанская ССР, ист. очерк. А.Г. Трофимова.
3. ^ Nevzat Özkan, Türk
Dilinin Yurtları, Akçağ Yayınları, 2002, ISBN 978-975-338-436-0.
4. ^ Türk Dünyası Araştırmaları
Vakfı, "Türk dünyası araştırmaları", 1981, s. 216.
5. ^ "Азербайджанцы" (Rusça). oval.ru. 26 Ağustos 2015 tarihinde
kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Aralık 2011.
6. ^ "Кумыкские общины за рубежом: история и
современность" (Rusça). http://kumukia.ru. 7 Şubat 2012 tarihinde
kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Aralık 2011. |yayımcı= dış
bağlantı (yardım)
7. ^ "Karapapak > Yerleşke". .karapapak.com. 23 Aralık 2014
tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Aralık 2011.
8.
^ Kotlyar İ. F. Polovçı v
Qruzii i Vladimir Monamax. - V kn.: İz istorii ukrainsko-qruzinskix svyazey. Ç.
1. Tbilisi, 1968''
İletişim Bilgilerimiz
Sosyol Media Adreslerimiz
Address
Aşık Veysel Mahallesi Atatürk Bulvarı Park City C1 Blok - No:18 K İç Kapı No: 35 Esenyurt / İstanbul
bilgi@rabatvakfi.org.tr
[Calls]
0 (538 ) 200 84 09